• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Už od detstva nás lákajú stroje. Či už to sú automobily, motocykle alebo traktory, vzbudzujú v nás veľkú vášeň. Preto sme si ako strednú školu vybrali Technickú akadémiu v Spišskej Novej Vsi. Rozhodli sme sa pre odbor so zameraním na konštrukciu automobilov. Našou najväčšou záľubou sú autá a všetko, čo je s nimi spojené. Automobily sa používajú na cestovanie do práce, školy, dovolenku a podobne. My sme sa rozhodli vyrobiť si vlastné vozidlo. Skonštruovali sme automobil, ktorý je určený predovšetkým do terénu, lesa alebo náročné podmienky. Hlavným cieľom bolo vyrobiť vozidlo pevné, ľahko ovládateľné, výkonné ale predovšetkým lacné.

 

Pri výrobe automobilu sme naplno realizovali všetky naše vedomosti, ktoré sme nazbierali počas štvorročného štúdia na našej škole. Výrobu automobilu sme zaznamenávali na obrázkoch. Na výrobu sme použili diely z vozidla Škoda 120. Tieto automobily však neboli dostatočne výkonné. Mali okolo 50 koní, čo je na dnešnú dobu málo. Do nášho vozidla je však dostatočný, pretože konštrukcia je veľmi ľahká. Celé naše vozidlo váži okolo 300 kilogramov, čiže pomer výkonu k hmotnosti je takmer trojnásobný.

Zaobstarávanie dielov a začatie stavby

Našou výhodou bolo, že skoro všetky diely sme mali doma obr. 3, obr. 4 . Chýbajúce dielce ako motor obr. 5 a elektroinštaláciu sme nakúpili v kovozbere respektíve na internete. Vďaka tomu bola naša stavba veľmi lacná. Nasledoval prenos dielov na miesto stavby vozidla.

 image2 image3

 Zadná náprava s prevodovkou                                                               Predná lichobežníková náprava

 

Príprava a návrh konštrukcie

Návrh konštrukcie sme si urobili sami. Najprv sme sa inšpirovali rôznymi konštrukciami na internete a potom sme navrhli svoju vlastnú konštrukciu. Nasledovalo navrhovanie všetkých rozmerov. Na konštrukciu sme použili štvorcové, kruhové a U oceľové profily. Väčšinu sme mali doma, zvyšok sme kúpili.

Kreslenie výkresov a zváranie konštrukcie
Na konštrukciu buginy sme vychádzali z vozidla Škoda 120, so skráteným rázvorom z 2400mm na 2000mm. Montážne body náprav sme však zachovali. Nakreslili sme si náčrty a potom sme začali zvárať konštrukciu. Na montážne body sme namontovali pozvárané nosníky, ktoré budú spojené konštrukciou vozidla obr.4 a obr.5. Vyrobili sme uchytenie tlmičov obr. 6 a primontovali nosník na prednú nápravu obr. 7. Zvárali sme elektrickým oblúkom a metódou MAG.

image5 image6

Uchytenie zadných pozdĺžnych ramien                                                                  Uchytenie prednej nápravy

Pri uložení zadných pozdĺžnych ramien obr. 6 sme zmenili spôsob uchytenia zo skrutky M10 na M14 kvôli vyššej pevnosti.

image8 image7

Uchytenie zadných tlmičov                                                                                      Uchytenie prednej nápravy

Nápravy sme umiestnili na zem v presnej polohe obr. 8. Potom sme pozvárali stredový nosník a spojili sme nápravy dohromady obr. 9. Nasledovalo navarovanie výstuh.

image9 image10

Uloženie náprav podla geometrie                                                                                     Stredná časť podlahy

image11 image12

Spojenie náprav s podlahou                                                                              Uchytenie prevodovky

Po navarení výstuh sme namontovali dočasne motor, jeho nosník totiž drží prevodovku a kolesá v správnej polohe . Na motor sme potom privarili rúry ktoré sme spojili s konštrukciou. Pokračovalo zváranie konštrukcie až do konca obr. 12, 13, a obr. 14.

image13 image14

Dokončená hrubá konštrukcia

Na konštrukciu sme vyrobili úchyty na volant, sedadlá, radiacu páku, vyrovnávaciu nádrž okruhu chladenia, pedále, batériu a nádrž. Keď bola konštrukcia hotová, demontovali sme z nej všetky komponenty a pustili sme sa do náprav a motora.

 

Rekonštrukcia prednej a zadnej nápravy

Po demontáži náprav sme rozobrali obe z nich. Na zadnej náprave boli chybné brzdové valčeky a znemožňovali otáčanie kolies obr. 15. Vymenili sme preto oba valčeky. Vymontovali sme nefunkčnú ručnú brzdu , vymenili nefunkčné tlmiče za nové a vyššie pružiny, ktoré zväčšili svetlú výšku vozidla o 100 mm . Prednú nápravu sme rozobrali, vymenili kuželíkové ložiská, tlmiče, kotúče, brzdové trubky a použili sme nové mazivo do ložísk aj kĺbov. Následne sme nápravy zbavili korózie, nečistôt a mastnoty a použili sme jednu vrstvu základnej a dve vrstvy vrchnej farby obr. 16 a obr. 17.

image17 image18

Výmena brzdového valče                                                           Lakovanie prednej nápravy

image19

Hotová náprava

Rekonštrukcia motora

Ukončením rekonštrukcie náprav sme začali rekonštrukciu motora. Bol nefunkčný z dôvodu nesprávneho zloženia rozvodového ústrojenstva, čo spôsobovalo, že piest pri pohybe do hornej úvrate narážal do ventilu, ktorý sa otvoril v nesprávnej chvíli. Ďalšou poruchou bolo zlomené vahadlo ventilu obr. 18. Po správnom zložení a výmene rozvodov obr. 19 a vahadla za nové bolo všetko v poriadku. Nakoniec sme nastavili pracovné vôle ventilov a v motore sme vymenili tesnenie rozvodového ústrojenstva, tesnenie olejovej vane, tesnenie zdvíhadiel ventilov, veka ventilov obr. 20. Na prevodovke sme vymenili tyč radenia a motor a prevodovku sme očistili od oleja a nečistôt.

image20 image21

Oprava zlomeného vahadla                                                                                 Výmena rozvodov

image22

Výmena tesnenia olejovej vane

Čistenie, brúsenie a lakovanie konštrukcie

Po dokončení hnacieho ústrojenstva a podvozku sme sa pustili do konštrukcie. Rúry a ostatné profily, ktoré sme mali doma boli skorodované a znečistené. Zvary sme zbavili trosky a vybrúsili sme konštrukciu od korózie, okovín, nečistôt a mastnoty obr. 21. Následne sme na konštrukciu naniesli jednu vrstvu základnej a dve vrstvy vrchnej modrej farby obr.22 a obr. 23.

image23 image24

Brúsenie konštrukcie                                                                       Konštrukcia so základnou farbou

image25

Konštrukcia s vrchnou farbou

Montáž motora, podvozku a ostatných komponentov do konštrukcie

Na hotovú konštrukciu sme po nalakovaní mohli začať montovať podvozok, motor a ostatné komponenty. Najprv sme namontovali kolesá na nápravy, potom sme konštrukciu zdvihli a namontovali sme obe nápravy a motor obr. 24. Nasledovalo riadenie, radenie, pedále, chladič, ventilátor a nádrž. Na podlahu sme privarili plech hrúbky 1mm obr. 25.

image26 image27

Nalakovaná konštrukcia nápravami                                                                           Pripevnený plech pod

Nasledovalo navrhnutie a montáž okruhu chladenia. Chladič sme umiestnili za sedadlá a nad motor z dôvodu, že v prednej časti vozidla by sa ľahko poškodil. Na potrubia sme použili diely z automobilu Škoda 120, Škoda Favorit a Škoda Felícia obr. 26.

image28

Skladanie motora

Potom sme namontovali nové brzdové potrubia, nové potrubie spojky, lanovod akcelerátora a lanovod sytiča. Na motor sme potom namontovali výfuk. Keď sme ho však kúpili na šrotovisku, mal na sebe okolo 30 dier. Vyvarili sme ho metódou MAG a natreli sme ho žiaruvzdornou farbou. Na výfukové potrubie sme nasadili nové tesnenie. Nasledovala elektroinštalácia. Z pôvodnej schémy z vozidla Škoda 120 L sme nechali len základné zapojenie zapaľovania motora a spínacej skrinky, ale nakoniec sme sa rozhodli, že zapojíme aj najdôležitejšie ukazovatele. Ukazovatele sme namontovali na konzolu, na ktorú sme nakoniec primontovali vypínač ventilátora. Keď sme mali elektroinštaláciu zapojenú, vložili sme ju do chráničky, aby sa káble nepoškodili a tiež z estetického hľadiska. Nasledovalo spustenie motora. Motor sme inovovali použitím elektronického zapaľovania z vozu Škoda Favorit. Nastavili sme rozdeľovač a karburátor a pokúsili sme sa motor spustiť. Spúšťač mal poškodený stator. Po výmene sme našli ďalší problém. Palivové čerpadlo bolo zmontované chybne a podtlaková membrána bola prasknutá. Po výmene sa motor spustil bez problémov. Po meraní napätia akumulátora sme zistili, že alternátor nedobíja a regulátor napätia bol nefunkčný. Nakoniec sme kompletne rozobrali, vyčistili a nastavili karburátor. Po výmene bolo všetko v poriadku. Po zabehnutí motora sme vymenili olej a olejový filter. Použili sme minerálny olej s viskozitou 15W-40. Na obr. 27 je dokončený motorový priestor.

image29

Dokončený motorový priestor

Zadné kolesá sme použili z vozidla Škoda 1203. V škole sme s pomocou učiteľov Mgr. Jozefa Švača a Bc. Antona Pribulu vyrobili špeciálne matice. Nakoniec sme namontovali sedadlá, bočné plechy a kapotu a tým sme našu buginu dokončili obr. 28, obr. 29.

image30

Konečná verzia vozidla

image31

Konečná verzia vozidla

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top